Categorie

Herbestemming, hergebruik en transformatie, Identiteit en icoonwaarde, Mobiliteit, infrastructuur en ruimte

Projectgegevens

Naam project
Stationsrenovatie Metro Oostlijn
Functie/ invulling van het gebouw of gebied
Metrostations - openbaar vervoer
Adres
16 locaties (van Centraal Station tot Amsterdam Zuidoost)
Plaats
Amsterdam, Ouder-Amstel, Diemen
Gemeente
Amsterdam, Ouder-Amstel, Diemen
Gerealiseerd in
2018
(Bruto) Oppervlak (m2)
16,140 m2 (16 stations)

Algemene toelichting op het project

Van een verrommelde metrolijn met negatief imago is de Oostlijn na 10 jaar weer een metrolijn waar Amsterdammers trots op zijn. Het oorspronkelijke ‘DNA’ van het brute beton is in ere hersteld. Terugkeer naar de essentie zorgt voor herwaardering van de oorspronkelijke architectuur. De aanleg was destijds niet vanzelfsprekend en de lijn kende een roemruchte geschiedenis. Zo werd Oostlijn in de jaren ’80 en ’90 als onprettig ervaren. Ruimtes waren oncomfortabel en de sociale veiligheid liet te wensen over. Van het oorspronkelijke ontwerp uit 1977 van Van Rhijn en Spängberg was in 2009 weinig te herkennen. Met een totale stationsrenovatie zijn 16 stations onder handen genomen. In het ontwerp van GROUP A speelt licht een belangrijke rol. Nieuwe vides en glazen liften zorgen voor meer daglicht, overzicht en een betere reizigersoriëntatie. Indirecte verlichting in verdeelhallen en op de perrons maakt de ruimte op een comfortabele manier voelbaar. Opengewerkte entreegebouwen versterken de vindbaarheid en gastvrijheid. Compromisloos en ruw, spreekt het beton opnieuw. Nieuwe elementen zijn net zo uitgesproken. Ze voegen aan het oorspronkelijk pallet andere kwaliteiten toe; verfijning, transparantie, helderheid en glans. De Oostlijn is een “totaalontwerp”. Brutalistische architectuur, kunst, stationsmeubilair, bewegwijzering, logo’s, lettertypes en metrostellen werden in samenhang ontworpen. Na meer dan dertig jaar van aanpassingen en verbouwingen was renovatie hard nodig. Daarvoor is het oorspronkelijke DNA als uitgangspunt genomen. Meubilair, verlichting, reclame en bewegwijzering zijn systematisch aangepakt en bouwkundige ingrepen hebben de routing, veiligheid en uitstraling naar een nieuwe, hogere standaard gebracht. De lichte toets van de nieuwe architectuur versterkt het imago en maakt het tot een kenmerkende plek waar mensen graag verblijven en zich verplaatsen. De Oostlijn renovatie was een omvangrijk en gecompliceerd proces, maar heeft een significante bijdrage geleverd aan de omgevingskwaliteit van de Noord-Hollandse gemeenten; Amsterdam, Ouder-Amstel en Diemen. Het ontwerp van GROUP A heeft geresulteerd in een metrolijn die technisch en ruimtelijk klaar is om opnieuw minstens 30 jaar mee te kunnen. Een toonaangevend project wat uitgebreid gepubliceerd is, verschillende architectuurprijzen heeft mogen ontvangen en als voorbeeldstellend project de Arie Keppler Prijs zou verdienen.

Indiener

Naam indiener
Maarten van Bremen

Ontwerper/ Beleidsmaker

Naam bureau/ organisatie
Group A
Naam projectontwerper(s)/ beleidsmaker(s)
GROUP A (o.a. Maarten van Bremen, Maarten Lever, Pia Fischer), Fabrique (o.a. Jeroen van Erp), Atelier René Knip

Opdrachtgever

Naam opdrachtgever
Dienst Metro Amsterdam

Betrokken partijen

Relevante adviseurs
De Groot Installatiegroep, BeersNielsen, Hegeman+
Naam gebruiker
Dienst Metro Amsterdam
Naam fotograaf
DigiDaan

Afbeeldingen & Projectinformatie

Download hier de projectinformatie PDF

Deel deze inzending