Categorie
Herbestemming, hergebruik en transformatie, Identiteit en icoonwaarde, Klimaatadaptatie, duurzaamheid en energietransitieProjectgegevens
Algemene toelichting op het project
KBK Bouwgroep werd opgericht in 1979 en groeide in de loop der jaren uit van een bedrijfje met drie mensen tot één van de grootste bouwers van Noord-Holland. Het familiebedrijf beheerst alle disciplines van de bouw en juist door deze spreiding van activiteiten groeide KBK constant. Ook het kantoor van KBK 'groeide' mee, maar het was een doolhof geworden met cellenkantoren langs donkere gangen en een gesloten, onsamenhangend karakter. Het bestaande gebouw kon de nieuwe bedrijfsprocessen niet langer meer faciliteren. Bij de ontwikkeling die KBK de afgelopen jaren heeft doorgemaakt hoort een gebouw waarin openheid en transparantie centraal staan om zo samenwerking te bevorderen, ook met de vele externe partners. Een open ruimtelijke structuur, met de toepassing van transparante scheidingswanden en grotere teamruimten, geeft fysiek vorm aan de nieuwe organisatie opvatting van KBK. Het bedrijf heeft zich ontwikkeld naar een sterk netwerkgerichte organisatie. Samenwerking binnen het bedrijf staat centraal. Maar ook de samenwerking met netwerkpartners moest worden gefaciliteerd. Voor dit laatste is er een specifieke ruimte ingericht, de zogenaamde ‘continu verbeterruimte’. In deze ruimte geeft het bedrijf met de netwerkpartners samen vorm aan een efficiënt en doelmatig bouwproces van de onderhanden zijnde projecten. Hierbij wordt er gestreefd naar hoge kwaliteit. In de nieuwe werkomgeving staat de medewerker centraal. Dit uit zich niet alleen in een goede werkplek en bijbehorende werkomgeving maar tevens in faciliteiten die belangrijk zijn voor het welzijn van de medewerkers zoals een restaurant met gezond voedsel en een eigen professionele fitnessruimte: “Daar komt zowel de timmerman als de administratiemedewerker en geeft binding tussen de mensen”. Het gebouw heeft vooral een kantoorfunctie, maar er komen ook klanten, waaronder woningcorporaties en toekomstige bewoners. In de vide is een showroom voor kopersbegeleiding gemaakt – die bovendien laat zien waar je bent: “KBK is een bouwbedrijf en je moet niet het gevoel hebben dat je bij een accountantskantoor binnenkomt”. In de showroom zijn onder meer materialen en mogelijkheden voor afbouw van nieuwe woningen te zien. KBK is een onderneming waar de mens centraal staat en dat is nu ook duidelijk terug te vinden in de huisvesting van dit bedrijf.
Indiener
Ontwerper/ Beleidsmaker
Opdrachtgever
Betrokken partijen
Afbeeldingen & Projectinformatie
Download hier de projectinformatie PDF