Categorie

Identiteit en icoonwaarde, Leefbaarheid en sociale cohesie, Participatie en actief burgerschap, Stedelijke vernieuwing

Projectgegevens

Naam project
De Kwekerij
Functie/ invulling van het gebouw of gebied
Tijdelijke inrichting Stationsgebied Hilversum
Adres
Stationsplein 27
Plaats
Hilversum
Gemeente
Hilversum
Gerealiseerd in
2020
(Bruto) Oppervlak (m2)
1800 m2
Bouwsom (euro)
100.000

Algemene toelichting op het project

De Kwekerij Hilversum is een groene en levendige nieuwe plek midden in het centrum waar inwoners en bezoekers van Hilversum elkaar ontmoeten, afspreken voor een kop koffie, een potje jeu de boules spelen of op een bankje in de zon zitten. De Kwekerij biedt ruimte voor het uitproberen van nieuwe initiatieven, leggen van verbindingen en delen van kennis. Het concept van de Kwekerij is ontwikkeld op basis van input van inwoners en ondernemers van Hilversum. De ruimtelijke kaders zijn gerealiseerd door Hilversum Marketing en de gemeente. De verdere invulling is tot stand gekomen in samenwerking met lokale ondernemers. Inmiddels zijn er drie partijen gevestigd; koffiebar Stek, Bar des Boules en concepstore Lokaal Hilversum. In de Kwekerij worden ook groenten, kruiden en bloemen gekweekt. En het is een plek waar evenementen plaatsvinden. Denk aan bootcamps, filmavonden, jeu de boules-toernooi en workshops over duurzaamheid. De Kwekerij is een tijdelijke plek voor tenminste 2,5 jaar. Het is onderdeel van het Stationsgebied Hilversum. Gemeente Hilversum werkt aan de plannen voor de herontwikkeling van het Stationsgebied. Vooruitlopend op de nieuwe invulling was er de behoefte om ook daarvoor het gebied aantrekkelijk te maken om in te verblijven. De vraag van gemeente Hilversum aan Hilversum Marketing was; creëer een levendige plek voor inwoners en bezoekers van Hilversum met ruimte voor programmering en ondernemerschap. Na een brede consultatie hebben we met landschapsarchitect Karres en Brands het plan ontwikkeld voor ‘De Kwekerij’. Realisatie is gedaan door Triomf en vanaf mei 2020 is De Kwekerij open voor publiek. De Kwekerij is van verschillende kanten toegankelijk en optimaal aangehaakt op de omgeving. De plek is omringd door infrastructuur maar door het plaatsen van markeringen aan de randen ontstaat geborgenheid en een menselijke maat. Meest opvallende onderdeel is het houten 'grid', een nieuw icoon voor Hilversum. Dit frame van 44 meter breed biedt ook een ruimtelijk kader waar ondernemers zich met een eigen unit kunnen vestigen zoals Stek en de conceptstore hebben gedaan. Maar het leent zich ook voor een ander type programmering zoals het ophangen van een filmscherm of toevoegen van speelfaciliteiten. 

(www.dekwekerijhilversum.nl)

Indiener

Naam indiener
Carlijn Bolt

Ontwerper/ Beleidsmaker

Naam bureau/ organisatie
Hilversum Marketing, Karres en Brands
Naam projectontwerper(s)/ beleidsmaker(s)
Carlijn Bolt

Opdrachtgever

Naam opdrachtgever
Gemeente Hilversum

Betrokken partijen

Relevante adviseurs
Triomf (bouwer)
Naam gebruiker
Stek Coffee, Bar des Boules (Gooische Bierbrouwerij), Lokaal Hilversum
Naam fotograaf
Jurrian Bevelander

Afbeeldingen & Projectinformatie

Download hier de projectinformatie PDF

Deel deze inzending